Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som vi får in.
Hittar du inte svar på din fråga? Mejla oss på konsumentkontakt@kiviksmusteri.se
Vill du reklamera en produkt klicka här!

Produktrelaterade frågor

Var kan jag köpa era produkter?

Du hittar stora delar av vårt sortiment hos butikskedjorna Ica, Coop, Willys, Hemköp och Citygross samt hos mat.se och mathem.se. Några av våra produkter görs småskaligt och säljs enbart i våra egna butiker (Musteributiken, Kivik och Solnäs Gård, Fjelie utanför Lund). Exempel på dessa är Våra Finaste muster och cidrar Vår starkcider finns hos Systembolaget liksom ett par alkoholfria cidrar och äppelmuster.

Är era produkter veganska?

Alla våra produkter är veganska till såväl innehåll som tillverkningsprocess med undantag från ekologiskt jästa produkter (cidrar, fruktviner), samt våra krämer.

Bäst före-datum är passerat, kan jag konsumera den ändå?

Våra produkter är ofta bra även efter passerat bäst-före-datum. Använd dina sinnen, lukta, titta och smaka. Märker du inget konstigt så är den ofta helt ok att konsumera. Det kan hända att den förändrats i färg eller tappat i smak, men det är i så fall inget som gör att den inte kan konsumeras.

Hur kan era produkter hålla utan kylförvaring?

En majoritet av våra produkter finns i pappförpackningar och har ovanligt lång hållbarhet tack vare smarta förpackningar och tillverkningsteknik. Genom att de pastöriseras och fylls i en sluten miljö i sterila förpackningar behövs inga konserveringsmedel.

Läs mer om våra produkter i Juice och fruktdryckshyllan här!
Varför sitter korken kvar på min förpackning från er?

För att minska plastförbrukningen och plastens inverkan på djur och natur har EU antagit ett direktiv som till vardags kallas för Engångsplastdirektivet. Sedan det första steget togs 2021 har det nu blivit dags för producenter att ta sitt ansvar. Från och med juli 2024 måste alla plastkorkar sitta kvar på dryckesförpackningarna för att få säljas på den svenska marknaden. Vi börjar på förändringen redan nu. Därför kan du redan innan juli 2024 månad mötas av en fastsittande kork på våra förpackningar.

Hur fungerar de fastsittande korkarna?

Korken på förpackningarna av Årets skörd, Naturligt God samt Fläder- och Rabarberdryck skruvas korken av precis som tidigare, men böjs därefter upp och åt sidan för att kunna hälla eller dricka ur förpackningen. Därefter skruvas de på igen. På juiceförpackningarna, krämer och soppor samt Frukt & Bär Bowl lyfts korken däremot istället rakt upp som ett lock, och trycks därefter endast på plats igen tills ett klick hörs.

Hur sorterar jag en förpackning där korken sitter fast?

När förpackningen är tom lämnas korken kvar och förpackningen sorteras som papper. Detta enligt grundprincipen att förpackningar som består av flera material ska sorteras efter det material som väger mest i förpackningen.

Frågor om våra besöksmål

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor gällande våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård.

Läs mer om besöksmålen här – Kivik & Solnäs Gård. Vill du veta mer om våra evenemang? Klicka här!

Får vår fyrbente vän följa med?

På vårt besöksmål i Kivik är din fyrbente vän välkommen både i våra utomhus och inomhusmiljöer. På Solnäs Gård är hundar är varmt välkomna i våra utomhusmiljöer, däremot får de fyrbenta vännerna vänta utanför vid besök i vår butik.

Har ni vegetariska och veganska alternativ på menyn?

Vi har vegetariska alternativ på våra menyer, vill du ha veganskmat tipsar vi om att prata med personalen. Har du matallergier eller är osäker på vad som är vegetariskt/veganskt? Fråga personalen i restaurangen och caféet så hjälper de till!

Tar ni emot kontanter?

Vi tar inte emot på kontanter hos oss i Kivik eller på Solnäs Gård.

Returer och reklamationer

Jag vill reklamera en felaktig vara, hur gör jag?

Kontakta oss på konsumentkontakt@kiviksmusteri.se eller fyll i vårt reklamationsformulär på hemsidan så hjälper vi till med din reklamation. Du kan förvänta dig återbetalning av en felaktig vara inom 10 arbetsdagar.

Reklamationsformulär
Jag vill returnera en vara, hur gör jag?

I ditt paket finner du en retursedel och instruktioner för hur du returnerar en vara. Retursedeln klistras på paketet och lämnas hos ombud. Var vänlig att packa in produkterna som du returnerar noggrant så att inget skadas under frakten. Vi tar emot returer inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket.

Retur- och reklamationspolicy

Frågor relaterade till vår webbshop

Våra finaste muster och cidrar har i många år funnits att hitta i butik hos oss i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund. Nu kan vi äntligen dela våra smaker med dig oavsett årstid och var i Sverige du bor.

I vår webbshop hittar du vårt finaste och särskilt utvalda sortiment. Äppelmust, cider, fruktviner, chutneys, marmelader och annat gott. Särskilt utvalda för att du ska ska kunna ta del av våra smaker – när som helst.

Klicka här för att komma till webbshoppen!

Frakt och leverans?

Frakt på 75 kr tillkommer. Paketet levereras till ditt närmsta ombud av Schenker. När paketet finns att hämta får du ett sms från DBSchenker. Vid större beställning skickas flera paket, du får ett sms av DBSchenker för varje enskilt paket.

Hur lång är leveranstiden?

Efter att ditt paket lämnat oss är det framme hos ombud inom 5 arbetsdagar. Vid röda dagar kan det dröja ytterligare någon dag.

Jag vill reklamera en felaktig vara. Hur gör jag?

Kontakta oss på konsumentkontakt@kiviksmusteri.se eller fyll i vårt reklamationsformulär på hemsidan så hjälper vi till med din reklamation. Du kan förvänta dig återbetalning av en felaktig vara inom 10 arbetsdagar.

Reklamationsformulär
Jag vill returnera en vara. Hur gör jag?

I ditt paket finner du en retursedel. Retursedeln klistras på paketet och lämnas hos ombud. Var vänlig att packa in produkterna som du returnerar noggrant så att inget skadas under frakten. Vi tar emot returer inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket.

Retur- och reklamationspolicy
Jag saknar en vara i min order. Hur gör jag?

Skulle du sakna en vara i din order är du varmt välkommen att kontakta oss så att vi kan rätta till detta på bästa möjliga sätt. Mejla oss på konsumentkontakt@kiviksmusteri.se och skicka med ditt ordernummer och vilken vara som saknas så hjälper vi till!

Mejla konsumentkontakt@kiviksmusteri.se
Jag hittar inte min fråga här?

Hittar du inte din fråga här kan du kolla in vår Frågor och svar sida eller mejla oss på konsumentkontakt@kiviksmusteri.se så hjälper vi till med din fråga.

MENY PÅ KÄRNHUSET